Brev til politikkere omkring nedlukning af mit erhverv

Jeg har her til morgen (d. 29/12-2020) sendt følgende mail til diverse politikker i Region Hovedstaden & Nordsjælland.
Kære politikker i Region Hovedstaden & Nordsjælland, samt udvalgte politikkere i Folketinget.
Jeg mener selv jeg bor i Nordsjælland, men jeg hører til Region Hovedstaden hvis jeg skal på hospitalet og derfor sender jeg også min mail til “begge” lejre….
Min historie er fra det “virkelige liv”, så jeg håber I vil læse den og reflektere lidt over den. Den har betydning for mig som privatperson, men også for mig som virksomhedsejer.
Min svigermor på 82 er indlagt på Herlev Sygehus.
Den 23. december, hvor vi modtog et opkald fra en sygeplejerske, havde min svigermor været indlagt i 14 dage. Ugen op til den nærmest “permanente indlæggelse”, havde hun været inde og ude af hospitalet 3 gange på sin åbne indlæggelse. Hver gang hun kom ind, efter at have været hjemme, blev hun testet for COVID-19 og alle gange viste testen negativ.
Det gjorde den bare ikke den 23. december, hvor hun havde været indlagt i som sagt 14 dage og hvor vi fik et opkald omkring kl. 20.30, så hele familien har holdt selv-isolations-juleaften. Min mand har 2 søskende og vi er alle i en alder hvor vi har voksne børn og nogle af os sågar også børnebørn, så ja vi var rigtig mange der i 11. time, hvor alt har lukket, pludselig skulle skabe og stable vores egen juleaften på benene også selvom vi 3 søskendepar ikke skulle være sammen. Og min svigerfar lever iøvrigt også, bor IKKE på plejehjem, men i en ældrebolig, så han var om nogen ENSOM!
Min svigermor er afkræftet og har under de 14 dages indlæggelse kun været på sin stue, for hun har ikke engang kræfter til, at gå på toilettet eller hente mad/drikke og ligger for døden. Lægen som har tilset min svigermor igennem de sidste 3 år, sagde allerede dagen efter indlæggelsen, at vi nok ikke skulle forvente, at hun overlevede mere end en uge. Derfor har vi alle været meget omhyggelige for at undgå Corona og juledagenes tests viser da også at IKKE ET ENESTE FAMILIEMEDLEM HAR CORONA!..!
I min egen husstand er der min mand og jeg. Og vi har begge erhverv, hvor vi er i kontakt med mange mennesker hver dag.
Min mand er chauffør hos Carlsberg og besøger hver dag mange kunder. Han er dog grundet egen sygdom blevet fritaget for at køre til for eksempel værtshuse (før de blev lukket), hvis de ikke havde et baglokale hvor han kan sætte varerne af, for at beskytte sig selv mest muligt mod smitte ved for eksempelvis aflevering i selve kundelokalet.
Jeg selv er RAB-godkendt Fysiurgisk Sports Massør og RAB-godkendt Akupunktør. I forbindelse med mine uddannelser, har jeg lært hygiejne i forhold til, at spritte ellers vaske hænder imellem alle klienter, ligesom afspritning også kan være nødvendig under selve behandlingen.
Det er og har også altid været helt naturligt at skifte lagner og afspritte “hylden” hvor klienten kan lægge armene under behandlingen (se evt billede nedenfor).
Under Corona har jeg steppet op på hygiejnen:
  • Jeg bruger mundbind, medmindre klienten ligger med hovedet nedad.
  • Ingen klienter må tage på de indendørs håndtag og skal de benytte toilettet, spritter jeg håndtag og sæde af, efter deres besøg.
  • Klienterne har selvfølgelig adgang til spritdispensere.
  • Og jeg henstiller til, at klienterne bærer mundbind når de kommer også selvom mit erhverv hidtil ikke har været omfattet af mundbindskrav.
I min klinik, ville det være fatalt, ja på mange punkter ødelæggende, hvis klienter efter behandling her, mener og konstaterer, som i tilfældet med min svigermor, at jeg har påført dem Corona. Sådan er det at være selvstændig, når stien er ren er roserne store og det vækster forretningen, men begår man fejltrin er der kontant afregning og det kan koste dyrt på forretningens bundlinie! Ja en dårlig anbefaling/anmeldelse på Google kan ligefrem ødelægge mange års hårdt slid og arbejde med at bygge forretningen op.
Hvad vil jeg så sige?
Jeg vil gerne invitere dig hjem og se forholdene i min klinik.
Er det virkelig den rigtige beslutning, at os alternative/komplimentære behandlere ikke må holde åbent og afhjælpe akutte skader eller forbygge skader i for eksempel skulder/nakke og lænd på alle de medmennesker der lige nu arbejder hjemmefra ved spisebordet, med dårlige arbejdsstillinger til følge (mit erhverv tåler IKKE sammenligning med en frisør, de fleste overlever nok “Corona-hår”)
Og jeg vil også gerne i dialog med dig, om det nu også er så presserende udelukkende at lytte til Lægeforeningens formand, der ønsker de alternative behandlere nedlagt.
Magnus Heunicke udtaler ligefrem og henviser til avisartikler omkring alternative behandlere, hvor kunder fortæller om dårlige oplevelser. De få slemme drenge/piger har altid fået spalteplads og det er da også en helt almindelig vending at man ikke skal tro på alt man læser i aviserne! MEN tro ikke, at vi behandlere ikke er irriterede over det! Jeg er endog pisse-irriteret (undskyld mit franske)…. MEN har I overhovedet tænkt på hvor mange der dagligt bliver behandlet hos en alternativ/komplementær behandler? Har nogle af jer prøvet at Google?
  • “Hvormange bliver årligt fejlbehandlet?”
  • “Hvormange bliver årligt fejlmedicineret?”
  • “Hvormange bliver årligt fejlopereret?”
  • “Hvormange dør årligt af fejlmedicinering?”
Og når I finder svarene, hvis I altså Googler, så vær opmærksom på, at dette foregår i den etablerede lægeverden.
Et meget VIGTIGERE spørgsmål, har I forespurgt Styrelsen for patientsikkerhed
  • “Hvormange klager og dermed fejlebehandlinger der har været indenfor et år, omhandlende alternative/komplementære behandlere”
  • “Hvormange af dem, der er RAB-godkendt?”
  • “Og har der været dødsfald som følge af fejlbehandling hos en alternativ/komplementær behandler?”
Jeg ønsker IKKE et Danmark, hvor læger og alternative/komplementære behandlere bekriger hinanden, jeg ville ønske, vi anerkendte hinandens kompentencer, til glæde og gavn for forbrugere, altså patienten, som lægerne kalder det og klienten som mine kollegaer og jeg typisk kalder dem.
Ville vores sundhedssystem overhovedet kunne klare det gigantiske tryk det vil afstedkomme, hvis vores eksistensgrundlag bliver fjernet?
Og er det offentlige klar på den omkostning det afstedkommer, hvis vi ikke er her, husk på, at forbrugeren betaler det hele selv, når de kommer hos os.
I 2004 blev RAB-godkendelsen indført, for at sikre et behandleren havde et vist fagligt niveau, er det ikke en bedre løsning at anerkende dette lovforslag og arbejde for, at beskytte denne titel, til gavn for forbrugeren? Og til høflig orientering, er det altså ikke for småbørn, at være underlagt kvaksalverlovgivningen, så alle os, der også som en del af RAB-godkendelsen har været til prøve i denne lovtekst og kender strafferammen, er jeg overbevist om, gør sig overordentlig umage med ikke at begå fejl. Støt os i kampen om at blive styrket, fremfor nedlagt!
Jeg føler selv jeg er en del af sundhedsvæsenet og jeg arbejder med den største respekt for individet. Og jeg sender så sandelig også mine klienter til lægen, hvis de altså ikke allerede har været der, for i langt de fleste tilfælde er jeg den de opsøger sidst, når lægen giver udtryk for, at der ikke er mere at gøre, hvor mange har fået beskeden “Du dør ikke af det, men du dør med det!” og når klienten for eksempel har daglige smerter og ikke vil leve på morfinpræparater, så søger de andre alternativer.
Og ved I hvad, jeg arbejder normalt mere end fuld tid, bruger ikke en krone på markedsføring udover min hjemmeside, fyldt med gode anbefalinger, men mine kunder tale over sig til venner og familie og det må jo alt andet lige være fordi jeg gør en forskel. Og det tror jeg såmænd ikke er unikt for mig, sådan er det også for langt de fleste af mine kon-kollegaer.
Tak fordi du tog dig tid til at læse min mail og jeg glæder mig til at høre fra dig. Du kan fange mig via mail eller på telefon 24495962. Tag imod mit tilbud og kig forbi og tag gerne en kollega med, vi kan sagtens ses under hensyn til afstand i mine lokaler.
De bedste hilsner, glædelig bag-jul og godt nytår fra
Bettina, indehaver af www.avminkrop.dk