Ipad-nakke

Hovedet på Smartphonen – Ipad-nakke

I sommers besøgte jeg Den Gamle By i Aarhus og lad mig være ærlig, jeg bliver altid grebet af en særlig stemning når jeg besøger sådanne steder…. Jeg tænker, hvilket liv, ingen e-mails, smartphones og snap’s, som driver mange til at være online 24-7 (ofte også i ferier) og de havde med garanti ikke problemer med Ipad-nakke, eller som det måske også kunne kaldes smartphone-nakke.

Jeg talte med Bette-Maren, hun døjede dog stadig med ømme skuldre, arme og nakke, for hun havde netop haft storvask, hvor herskabets sengetøj var blevet kogt i gruekedlen under omrøring med den store rørepind og de tunge halmdyner var ved samme lejlighed blevet banket godt igennem, hun vidste ikke hvad en massøse var for noget nymodens noget. Massøren støder vi nemlig først på omkring år 1900 og er mere rettet mod det bedre borgerskab, først senere kunne den almene borger nyde godt af massagen. Artiklen “Med en københavnsk Massøse på Arbejde”, som omhandler erhvervet da det blev lidt mere moderne og alment, kan du se i klinikkens venteværelse. Nå nok om fortiden og nostalgien, lad os kigge lidt nærmere på fænomenet Ipad-, smartphone- eller tablet-nakke.

Har du nogensinde tænkt over hvad dit hoved vejer?

Smartphone-nakke

Ipad-nakke

Og gør det en forskel om du holder hovedet højt eller bøjer det?

Ja det gør faktisk en kæmpe forskel. Når du holder hovedet i den normale position vejer en voksen persons hoved omkring 4-5 kg., men bøjer du det nedad i en 60 graders vinkel vejer hovedet i stedet 27 kg. og det har en afgørende betydning for belastningen af nakkens muskler, sener og på den lange bane også for nakkehvirvlerne.

 

Forleden havde jeg en ung pige til behandling i klinikken, hun havde ondt i nakken og havde ofte hovedpine. Vi talte om brugen af smartphone og Ipad og ingen hemmelighed, jeg kunne nærmest se mor lyse op, da jeg bad den unge pige om, at ligge på ryggen med sin smartphone/Ipad i i hånden, “Du mærker snart en træthed i dine arme og så bliver du også bevidst om den belastning du udsætter din nakke for”. Men jeg så også kort efter, da jeg behandlede den unge pige, at mor sad og kiggede ned på sin smartphone. Så vi bliver alle fanget i fælden, men det er bare ikke altid vi tænker over det. Prøv blot at sætte fokus på hvor lang tid der går med bare et scrolle op og ned i nyhederne, Facebook med mere med smartphonen 🤗 Og så giv det samtidig en tanke, hvordan du har indrettet din arbejdsplads, kigger du også her nedad hele dagen? Jeg har gennem tiden langt mange pakker kopipapir under diverse skærme, der skal som regel 1 – 2 pakker til, for at vi er ved at være der.

 

Hvilke symptomer kan du opleve i forbindelse med Ipad-nakke?

Både børn og voksne kan opleve symptomer på Ipad- / Smartphone-nakke, så det er vigtigt, at du er opmærksom, hvis dit barn giver udtryk for nogle af nedenstående symptomer, især hvis de ofte beklager sig over det. Det kan derfor være en god ide, at gøre noget ved det allerede når de første symptomer opstår, fremfor bare at ignorere og bagatellisere det.

Tydelige tegn på en overbelastet nakke er typisk en følelse af hold i nakken. Nogle beskriver det også som en følelse af at hovedet ligesom er for tungt for deres nakke, altså nærmest en følelse af udtrætning af nakkemusklerne, men der er også andre symptomer, som bør få dine alarmklokker til at ringe. Nogle af de andre typiske symptomer er en eller flere af nedenstående:

  • Ømhed i nakke
  • Hovedpine og det føles ofte som et pandebånd rundt om hovedet
  • Træthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Svimmelhed
  • Smerter i skuldre
  • Smerter i arme

Som du kan se, er nogle af symptomerne ikke sjove, at bokse med gennem længere tid, så der er grund til, at tage det alvorligt.

Er du eller dine børn samtidig stresset i hverdagen, er det helt normalt at symptomerne tager hurtigere til og bliver værre.

 

Kan du selv gøre noget?

Du kan selv gøre meget for at minimere det, nogle af de ting du i første omgang kan prøve at rette er:

  • Vær opmærksom på egne og dine børns holdning, at de ikke kommer til at ligne en “skildpadde” – ja og tænk selvfølgelig også over om du selv gør det.
  • Undgå at kigge nedad, tag smartphonen/IPad’en op i øjenhøjde
  • Begræns tiden med de mobile enheder
  • Læg dig på maven, læg smartphone/Ipad på sengen/sofaen foran dig og løft overkroppen, så hovedet på den måde ikke bøjes nedad
  • Køb et stativ til din smartphone/Ipad, så du kan løfte enheden op i den rigtige højde.

 

I dag sidder vi mange timer med smartphones og tablets, også fordi det i dag er blevet et arbejdsredskab både på jobbet og i skolen. Og vi bruger måske også lige smartphonen eller Ipad til at læse nyheder eller andet indhold i bussen og/eller toget til og fra job og skole eller om aftenen i sofaen. Børnerådet foretog i 2014 en undersøgelse blandt 1.932 unge mennesker, der er med i deres børne- og ungepanel og jeg synes det er aldeles skræmmende tal. Af dem fremgår det nemlig at de unge typisk bruger følgende timer dagligt med elektroniske enheder.

  • 2 – 3 timer på nettet
  • 1 – 2 timer på spil på computer, spillekonsol eller smartphone
  • 1 -2 timer på at se film eller tv
  • 1 – 2 timer på sociale medier (fx Facebook, Twitter & Snapchat)

Du kan se rapporten via dette link, hvis du vil gå dybere ned i den. https://www.boerneraadet.dk/media/75093/BRD_Pixi_Unge_og_medier.pdf

 

Et er risikoen for den dårlige nakke, men der er såmænd også risiko for andre ubalancer fx “smartphonefinger” eller langt værre, jeg begynder også at se folk med elektrisk allergi, forårsaget af de stråler der udsendes fra disse enheder. Jeg skal ikke udrydde dem, jeg er også selv flittig bruger, men alle bør lade smartphonen eller IPad’en overnatte i et andet rum end der hvor du sover.

Jeg husker endnu hvordan min underviser på min ALFAkinesiologiske Stresskonsulent uddannelse Ole Larsen malerisk fortalte om et forsøg med rotter og mobiltelefoner. Han fortalte at rotters naturlige adfærd er at de hopper når de bliver forskrækkede eller er stressede. Og forsøget viste at efter ganske få dage, med en mobiltelefon i samme rum hele døgnet rundt, hoppede rotterne rundt i buret og efter flere dages påvirkning hoppede de højere end de gjorde de første dage, som af “rotte-kendere” betegnes som stigende stress. Jeg har forsøgt at finde denne denne undersøgelse, men når jeg Googler “rotter og mobiltelefon”, så kommer der diverse artikler op om hvorvidt mobiltelefonen er kræftfremkaldende eller ej og det er jo i virkeligheden mere skræmmende hvis der er en årsag og sammenhæng med hjernekræft og mobiltelefoner.

For et par år siden så jeg en udsendelse i fjernsynet, hvor man havde fokus på unge mennesker og brugen af smartphones og det viste sig faktisk også at mange unge blev afbrudt i deres søvn flere gange om natten, fordi der kom beskeder ind via Messenger og Snapchats. Altså endnu en grund til at lade telefonen overnatte i et andet rum end der hvor du selv sover. Det kan faktisk også være en rigtig god ide, at kode telefonen med “Forstyr ikke” i en periode, fx fra 22 – 07. Har du særlige personer som du er bekymrede for og som du har det skidt med, at de ikke kan komme i kontakt med dig, så kan du markere dem som “Farvoritter”, det overruler nemlig funktionen “Forstyr ikke”, så de kan ringe igennem til dig uanset tidspunktet på døgnet.

 

Når skaden er sket

Har du først fået nogle af de ovenstående symptomer er min klare anbefaling at få hjælp til igen at komme af med dem. Jo hurtigere du gør noget ved det, jo hurtigere er det som regel også at behandle det.

Det er svært på stående fod, at sige hvad der virker for dig. Nogle har god gavn af massage, andre gange er jeg nødt til, at tage nålene i brug for at få bugt med ubalancerne. Vil du læse mere om massage her og hvis du  vil vide mere om akupunktur kan du trykke på dette link

Det kan også være en god ide, at få massage løbende, på den måde holder du ligesom tingene nede. Og det er jo egentlig sjovt, mange kører bilen til service, så den bliver vedligeholdt og bevares jeg ved godt hvordan en værkstedsregning kan løbe op, men jeg ved også at det ikke altid er muligt at få en ny menneskelig reservedel og at en eventuelt operation på grund af slid og manglende vedligeholdelse heller ikke altid er lykken.

Det at gå til massage og gøre noget for dit eget velbefindende virker også afstressende og afbalancerende. Altså i virkeligheden, din servicebehandling.

Du kan nemt og enkelt booke tid i klinikken. Jeg har forsøgt at have så fleksible åbningstider som muligt, så der er tider både i dag- og aftentimerne og enkelte weekender.

 

Har du en sundhedsforsikring?

Ofte kan du få tilskud fra din Sundhedsforsikring hvis du benytter en Registreret Alternativ Behandler også kaldet RAB. Jeg er RAB-behandler indenfor både massage og akupunktur. Stort set alle forsikringsselskaber yder tilskud til akupunkturbehandlinger, men ikke alle yder tilskud til massage. Du er altid velkommen til at kontakte mig før du kontakter din forsikring, jeg har nogenlunde styr på hvad de enkelte selskaber yder tilskud til.

 

Hovedet på smartphonen – Er det tid til en pause 🤗

 

I november 2021, hvor denne blog er skrevet kan du deltage i klinikkens konkurrence på Facebook, skriv dit svar på Facebook-tråden senest d. 24/11-21, så deltager du automatisk i konkurrencen. Du kan kun svare via Facebook og præmien kan ikke ombyttes til kontanter. Klinikkens Facebook-gruppe kan du finde via dette link……